Biografi

Gro Mukta Holter (1976) er utdannet billedkunstner med hovedfag i tekstil/kunstfag på SHKS/Kunsthøgskolen i Oslo i 2003. Hun har siden vært aktiv som kunstner og designer og bor og jobber i Oslo. Holter har deltatt i en rekke separat- og kollektivutstillinger i inn- og utland. Hun har vært involvert i flere store designprosjekter i Norge, Sør-Afrika og i Asia, bl.a. har hun designet den norske barneserien i tinn, Lille Solstråle og kunstdukken Shwe Shwe Poppis - kvinne og barn prosjekt i Soweto i Sør-Afrika. Dukken har vunnet internasjonal designpris og hedret av blant andre Oprah Winfrey, BBC og Ingerid Schulerud. Holter har mottatt Oslo Kommunes Kunst og Kulturstipend for 2011 for sin separatutstilling på Oslo Bymuseum i Frognerparken.

Billedkunstner Gro Mukta Holter er opptatt av identitet og hvordan vi formes gjennom arv og miljø, et tema som hun benytter i sin kunst. Hun stiller spørsmål ved ulike identitetsbegreper, og temaene som går igjen er hukommelse, minner, inntrykk og informasjon som hjernen mottar. I arbeidene har hun referanser til populærkultur, historie, litteratur og filosofi. Her skaper hun en slags magisk realisme i grenseland mellom virkelighet og fiksjon.

Maleriene består av flere lag, der de figurative motivene inviterer til vandring i ukjente landskap. Hun benytter en kombinasjon av neonfarger, primærfarger og sobre, utvannede pigmenter. Denne vekslingen av farger henspiller på ulike kulturers bruk av farger - det som oppleves som kunstig i én kultur kan oppleves som naturlig og tradisjonelt i en annen. Holter jobber innen mediene maleri, grafikk og installasjon.

- - Jeg er adoptert fra Bangladesh, og vokste opp på Nøtterøy med min søster som er adoptert fra Korea. Dette med identitet har vært viktig å utforske for meg som kunstner. På Nøtterøy var vi litt annerledes, men det var sånn det var. Da jeg flyttet til Oslo som 16-åring, kom plutselig spørsmålet om hvor jeg kom fra! Mange problematiserer det å være adoptert. Hovedfaget mitt tok også utgangspunkt i identitetsbegrepet; og det at du faktisk må forklare andre hvem du er, hele tiden, selv om du bare skal kjøpe brød!

Etter Strykejernet ville Gro finne sitt eget uttrykk. Hun hadde atelierer overalt, og jobbet også som grafikerassistent på Norske Grafikere. Da fikk hun samtidig en rekke gratis kurs og muligheten til å sette seg inn de ulike teknikkene. Hun mottok også flere stipender, og reiste blant annet til Spania for å trykke og til Cuba, der hun og Thorleif, rektoren ved Strykejernet, tegnet portretter på gaten.

- - Det gikk rykter i hele Havanna om at to rare kunstnere fra Norge tegnet på gaten. Vi kunne jo ikke ta oss betalt for bildene, to rike fra Vesten. Dette var en ren studietur. Jeg har alltid elsket å tegne portretter, og gjør dette hele tiden parallelt med de andre prosjektene mine.

For Holter er et portrett mer enn å skape likhet til objektet som skal portretteres, hun ser på portretter som både en dokumentasjon av tid og historie. Ved å portrettere en person blir tiden fryst i et øyeblikk som kan vare for alltid. Et portrett kan leses som minne av en person i en bestemt alder og periode i livet og også som et forsøk på å huske en konkret personlighet og et gjennkjennelig, karakteristisk uttrykk. Holter blir aldri lei av å studere mennesker og ansikter og ser på anatomien i alle ansikter som former som balanseres der hver minste detalj skaper hver unike personlighet.

Årene etter SHKS har gått med på å etablere seg som kunstner for Gro. Bildene har blitt hennes fristed, det hverdagslige, utenfor tingene som har skjedd i livet hennes. Hun fikk også Statens arbeidsstipend for yngre, nyetablerte kunstnere i to år.

Hukommelse er også Gros nåværende prosjekt. Hun er nysgjerrig på hvordan hjernen fungerer; hvordan man lagrer inntrykk, hvorfor de dukker opp i drømmene, og ikke minst hva som tas frem i drømmen.

- - Motiver og figurer finnes overalt, i naturen, i byen, i bøker, i aviser, på tv og film. Hva ser vi i våken tilstand, og hva ser vi når vi sover, i drømmene? Hjernen produserer faktisk noe nytt mens vi sover; et eget lys, egne stemninger, figurer og en annen verden. Vi sover jo 1/3 av våre liv, man kan ikke neglisjere dette. Maleriene mine består av en rekke bruddstykker der alle mine lagrede bilder har blitt smeltet, knadd, oppløst og transformert for siden å bli komponert til nye motiver tatt ut av sin opprinnelige sammenheng. Maleriene mine er som et lappeteppe, der nål og tråd er byttet ut med vann, maling og pensler.

CV

Utdanning
2002 2004 Kunstfagskandidat. Hovedfag, Kunsthøgskolen i Oslo, The National College of Art and Design (SHKS)
1994 1996 Strykejernet kunst skole, Oslo/Can Serrat, Barcelona
Separatutstilling (utvalg)
2011 Risør Kunstforening
2011 Sandefjord Kunstforening
2010 Porsgrunn Kunstforening
2009 Vestfold Kunstnersenter
2007 The Land of Images, Galleri Oslo Prosjektrom
1998 Portretter, Nomaden, Oslo
1996 Portretter, Galleri Krauss, Tønsberg
1994 Malerier, Papirhuset Teater, Tønsberg
1992 1993 Maleri & grafikk, Galleri Gribbenille, Tjøme
Gruppeutstilling (utvalg)
2008 Østlandsutstillingen ( Galleri ØKS Fredrikstad, Galleri Uldloftet, Fredfoss Kulturpark, Vestfossen, Gjøvik Kunstgalleri, Kauffeldtgården, Kunsthalle St. Annen, Lübeck Tyskland)
2007 2008 A-laget UTVALG 2008, Galleri A
2007 Oslo Open
2005 "18 på 27", Galleri 27
2004 Eksamensutstilling, Galleri Seilduksfabrikken
2004 "Ekstrakt" Nasjonalmuseet for Kunst, Hovedfagsutstilling
2003 Kandidatutstilling, Galleri Brenneriet
1997 Fire samtidskunstnere, Galleri V17
1994 Ung Kulturmønstring, Trondheim Kunstforening
1992 Ung Kunst, Tønsberg Kunstforening
 

Aleo Internett ©